13 Julai 2011: Ari ni, aku mengajar kelas 1 Bestari berkenaan dengan Lines and Angles I. Untuk topik ni, aku arahkan semua pelajar bawak protractor sebab benda tu akan membantu mereka sepanjang memahami topik ini. Aku kurang gemar para pelajar pinjam-meminjam sebab itu akan melambatkan keadaan. Ari ni, aku mengajar tentang nama angels (acute, right angle, obtuse angle, reflex angle). Pada permulaannya, aku mengingatkan mereka tentang cara nak menggunakan protractor. Pastu, aku ingatkan mereka tentang straight line berapa darjah, a circle brapa darjah. Para pelajar boleh menjawab dengan baik. Suker3x!! Pastu baru aku masuk dalam content. Best jugak aktiviti dalam buku teks ni. Banyak dan para pelajar seronok nak ukur sudut tu. Kalo betol, aku memang puji. Seronok tengok mereka tersenyum. Yang bestnya, bila jawapan mereka salah, cepat-cepat mereka padam jawapan mereka sebab mereka nak aku tengok jawapan mereka betol smua. He3x!! Macam-macam gelagat budak-budak ni. Tapi kepuasan sebenar adalah apabila mereka faham dan ingat apa yang mereka pelajari hari ini. Mereka da tau macam mana nak mengira sudut yang tidak diketahui berdasarkan soalan-soalan yang diberikan. Aku perlu memberikan latih tubi yang lebih banyak kepada para pelajar ini supaya mereka lebih faham dan ingat tentang langkah kerja yang tepat. Yang aku perasan, pelajar-pelajar ni suka mengira cara bentuk lazim. Tak salah buat bentuk lazim, tapi untuk peringkat mereka ini, langkah kerja yang sistematik diperlukan. Itulah peranan yang perlu aku jalankan!!
Tentang penggunaan protractor, aku memang kena ajar betol-betol mereka ni sebab kalo aku tak fokus pada perkara ni, nanti akan menyusahkan guru-guru yang akan mengajar mereka pada masa akan datang. Sebab dulu aku pernah berdepan dengan masalah pelajar masih tidak tahu menggunakan protractor walaupun dah berada di dalam Tingkatan 3!! So, skang, aku da nampak topik daripada Tingkatan 1 ni, walaupun nampak mudah, tetapi para guru memang kena ajar para pelajar ni betol-betol. Apa pun, aku berterima kasih dengan para guru Matematik yang mengajar pernah mengajar para pelajar Tingkatan 2 sebab mereka telah memainkan peranan yang baik semasa para pelajar ini di dalam Tingkatan 1. Sebabnya, para pelajar tingkatan 2 yang aku ajar tahun ni, reti menggunakan protractor.;) Terima kasih kawan!!!
Tentang penggunaan protractor, aku memang kena ajar betol-betol mereka ni sebab kalo aku tak fokus pada perkara ni, nanti akan menyusahkan guru-guru yang akan mengajar mereka pada masa akan datang. Sebab dulu aku pernah berdepan dengan masalah pelajar masih tidak tahu menggunakan protractor walaupun dah berada di dalam Tingkatan 3!! So, skang, aku da nampak topik daripada Tingkatan 1 ni, walaupun nampak mudah, tetapi para guru memang kena ajar para pelajar ni betol-betol. Apa pun, aku berterima kasih dengan para guru Matematik yang mengajar pernah mengajar para pelajar Tingkatan 2 sebab mereka telah memainkan peranan yang baik semasa para pelajar ini di dalam Tingkatan 1. Sebabnya, para pelajar tingkatan 2 yang aku ajar tahun ni, reti menggunakan protractor.;) Terima kasih kawan!!!
i follow...he3...
ReplyDelete